Customer Success

Het is tegenwoordig niet gemakkelijk om vacatures in te vullen. Er is meer vraag dan dat er goede mensen zijn. Ik zoek voor mijn team twee nieuwe collega’s en dat valt niet mee. Misschien komt dit ook door de functienaam: Customer Success Manager (CSM). Veel mensen hebben daar niet zo’n beeld bij.
De CSM is binnen ons bedrijf hét aanspreekpunt voor klanten. Het is een commerciële, inhoudelijke en ondersteunende rol. De CSM helpt klanten om optimaal te profiteren van onze producten.
Klanten vonden de titel Customer Success Manager in het begin een beetje raar. “Over wiens succes hebben we het? Dat van jou of van mij? In hoeverre heb jij invloed op mijn succes?” Nu zijn klanten blij met de CSM. Hij denkt mee, weet wat er speelt, kent de producten. Soort van schaap met vijf poten. Geen wonder dat we hem moeilijk vinden.
Ik heb maar weer eens een berichtje geplaatst op LinkedIn. Het wordt goed bekeken. Hopelijk ook door mijn nieuwe collega’s.